Mulder en Witteveen niet samen verder
05-08-2009 - Mandy Mulder (22) en Merel Witteveen (24) komen niet meer samen uit in de Olympische 470-klasse bij de dames. Volgens Witteveen was de samenwerking in het Ynglingproject goed, maar in de 470 “niet wat we ervan verwacht hadden”.
Witteveen: “Ons doel was goud in Londen in de 470-klasse maar op het moment dat bleek dat onze samenwerking niet optimaal was, leek het mij het beste om nu te stoppen. Het is vervelend zo vlak voor het WK, maar ik denk dat dit debeste oplossing is.”
Mulder en Witteveen wonnen samen met Annemieke Bes het zilver in de Ynglingklasse op de Olympische spelen van 2008. De Yngling viel echter af als Olympische klasse. Mulder en Witteveen maakten vervolgens dit voorjaar samen de overstap naar de Olympische 470-klasse.
Het duo zeilde samen tijdens de World Cup evenementen in het Zuid-Franse Hyeres (8ste) en ook tijdens de Delta Lloyd Regatta in Medemblik (11de) en het Europees Kampioenschap 2009 (9de). Ze bereidden zich juist voor op het wereldkampioenschap in Denemarken van 23 tot en met 29 augustus.
Mandy Mulder is teleurgesteld. “Uiteraard zijn er dingen die niet lekker gingen, maar geen grote problemen in mijn ogen. Maar Merel zag dat heel anders. Die twijfeldeaan de samenwerking. Dan kan je ook geen WK samen zeilen.”
Plaatsvervangend hoofdcoach Jacco Koops gaf aan het te betreuren dat de twee ervaren zeilsters zo vlak voor het WK stoppen. “Als iets niet werkt moet je je erbij neerleggen. Maar we willen deze topzeilsters graag behouden voor de wedstrijdzeilsport.”
Mulder wil zeker verder met zeilen op topniveau. Witteveen geeft aan dit nog niet te weten.